Zondag 28 juli

28 juli 2019 - Rubyvale, Australië

Vanochtend hadden we de wekker gezet om 7.00 uur. We hebben een lange reis voor de boeg naar Rubyvale. Dat is, volgens Google, ruim vijf uur rijden. Met de camper duurt het dan nog iets langer.
Eerst de tank vol gegooid en daarna rijden. De rit gaat eerst langs de kust richting Rockhampton en dan landinwaarts. De route gaat langs kleine plaatsjes met namen als Dingo, Blackwater en Comet. De weg ligt naast het spoor en we komen geregeld treinen tegen met steenkool. En dat zijn dan direct treinen met meer dan 50 wagons.
Onderweg eten we nog even een hapje bij de grote gele bogen (nee, vandaag geen broodje ei met bacon) en onderweg komen we onze eerste wilde emoe tegen. Helaas reden we 110 en waren we te laat om een foto te kunnen maken. Onderweg hebben we ook diverse kangaroo's gezien. Helaas meer dode dan levende.....
Tegen een uurtje of drie reden we Rubyvale binnen. De camping was gauw gevonden en de camper snel neergezet.
We hebben ook direct geïnformeerd naar de verschillende tours die er zijn om stenen te zoeken. De tour die we eigenlijk wilden doen kan helaas niet. Dat is blijkbaar een tag-along tour waarbij je met eigen vervoer naar een groeve moet rijden. En helaas gaat dat over een paar kilometer ongeasfalteerde weg waar we niet op mogen rijden met de camper.
Maar goed, dan gaan we in de buurt Fossicken. De eerste zak met grind hebben we direct 's middags al gedaan. En dat was best leuk om te doen!
Wel een grappig detail van de camping. Deze is omheind en heeft een wildrooster. We zitten blijkbaar in een communal area. Dat houdt in dat er allemaal vee los rond loopt. is wel een raar gezicht als je naar de pub loopt en er een paard midden op de weg staat.
Ook zitten we veel papagaaien op de camping die uit je hand eten. Leuke bezigheid!