Maandag 29 juli

29 juli 2019 - Rubyvale, Australië

Vanochtend waren we op tijd wakker. We hoeven vandaag nergens heen dus kunnen we rustig aan doen. Bij het ontbijt staan dan ook de pancakes op het menu. En die zijn weer erg lekker! Gisteren stonden er nog koeien achter onze camping, vanochtend staan er vier paarden. Lieke kon helemaal los! En Sanne heeft vriendjes gemaakt met een groep papagaaien. Het is een leuke camping met een relaxte sfeer en het weer is heerlijk (graadje of 26 en volop zon).
Na het ontbijt zijn we naar Bobby Dazzler gegaan. Gisteren hadden we gehoord dat ze daar goede emmers met grond hebben om edelstenen te vinden. Daar hebben we twee emmers met grond gehaald. Hier kan je ook op een tour mee naar de mijn (10 minuten lopen maar op het erf) waar je uitleg krijgt en twee emmers met grond mee kan nemen om te doorzoeken. Dat lijkt ons wel wat, maar dat kan vandaag niet meer. We gaan dus kijken of we nog een dagje langer kunnen blijven.
Even een korte omschrijving van het fossicking. Je hebt twee zeven, een grove en een wat fijnere, die je boven op elkaar zet (de grove bovenop). Daar gooi je grond uit de emmer in. Door schudden vallen de kleine stenen door de grove zeef in de fijne zeef en het zand valt eruit. Hierna moet je de stenen spoelen. Dat duurt best lang, maar hoe beter gespoeld, hoe makkelijker je kan zoeken naar edelstenen. Na het spoelen gooi je de inhoud van de grove zeef en van de fijne zeef op een mat en kan je de stenen bekijken. Je zoekt dan naar de glimmende en doorzichtige stenen. En die zijn er in meerdere kleuren.
De twee emmer van Bobby Dazzler waren snel gedaan en daarna gingen we door naar Miners Cottage. Daar hebben we ook twee emmers met grond gehaald en verwerkt. Hier was het een stuk drukker. En algauw bleek waarom. Deze emmers waren veel beter dan die van Bobby Dazzle. Daar hadden we wat stenen gevonden, maar niet zo heel veel. En in de emmers zat een soort van bonuszakje met kleinen steentjes. Dat leek achteraf eerder een troostzakje.
De eerste pan met stenen bij Miners Cottage gaf al direct een paar mooie stenen en er volgden er nog veel meer (veel klein spul). De buit uit twee emmers was hier drie keer zo groot als die van vanochtend.
We besloten dan ook snel om morgen hier weer naartoe te gaan en de tour bij Bobby Dazzle niet te gaan doen.
Leuke bijkomstigheid van dit werk is dat ze er allemaal vroeg mee stoppen (je hebt de zon nodig om de stenen te bekijken maar die is in de middag te warm en staat aan het eind van de middag niet meer goed). Om half twee waren we dus weer terug bij de camper. Daar hebben we even geluncht en daarna nog een paar boodschappen gedaan. Daarna zijn we nog even een stukje het dorp in gelopen om te kijken wat er nog meer te doen is (niets eigenlijk).
Ankie en ik zijn de kroeg maar in gedoken voor een biertje (was happy-hour) en de meiden de camper (daar was wifi). De rest van de middag en avond hebben we lekker rustig aan gedaan.

1. Rianne:
    Oh leuke dingen weer gedaan en die Lori's 😍 😍 😍
  2. Bianca:
    29 juli 2019
    Haha had al opgezocht wat Fossicken was, lijkt me super!
  3. Erik:
    29 juli 2019
    Wat een leuke verhalen weer om te lezen! Blijf van de reis genieten. Groeten vanuit een iets minder warm Zwolle.