Vrijdag 9 augustus

9 augustus 2019 - Trinity Beach, Australië

Vandaag gaan we op excursie. We gaan met een boot het Great Barrier Reef op. De vorige snorkel-excursie vonden Ankie en ik een beetje tegenvallen dus wilden we graag nog een keer het water op. Het weer is in ieder geval prachtig vandaag. Strak blauwe lucht en weer 28 graden.
We worden om half acht opgehaald bij een busstation vlak bij het appartement. Vandaaruit worden we naar de haven van Cairns gebracht. Daar hebben we een hele terminal speciaal voor dit soort excursies. Best bizar.
Iets na negenen vertrekt de boot en varen we naar het rif. Daar komen we anderhalf uur laten aan. Bij het rif ligt een platform waar de boot aanlegt. Op dit platform en de boot kunnen we ons de rest van de dag vermaken. We kunnen snorkelen, met een semi-sumarine varen en met een glassbottom-boot varen. Tegen betaling kan er ook gedoken worden of met een helikopter over het rif gevlogen (wel 10 hele minuten) worden. Dat doen we vandaag even niet.
We gaan lekker snorkelen. En wat is het hier prachtig! Het rif ziet er mooi uit en we zien veel stukken met mooi gekleurd rif en daartussen zwemmen heel veel mooi gekleurde vissen. Na een uurtje gaan we even pauzeren en wordt er even van snorkel gewisseld door mij. Daarna snel weer het water in. Als we weer even willen pauzeren zijn ze net de vissen aan het voeren bij de plek waar we de boot op moeten. Daar heeft Sanne een close encounter met Wally, een hele grote vis (zijn kleine broertje staat bij Lieke op de foto). Tussendoor is er nog een lunch-buffet. Om twee uur maken we een rondje met de semi-sub. Die vaart om het rif heen en heeft glazen wanden onderwater waardoor je mooi om je heen kan kijken. Hier zien we ook nog drie haaien (geen gevaarlijke maar toch wel redelijk grote).
Om drie uur vaart de boot weer terug naar Cairns. Onderweg spot Sanne nog een groep van ongeveer 6 walvissen. Via een crewmember wordt dat aan de kapitein doorgegeven en die gooit direct het roer om. De boot komt echt dichtbij de walvissen. Helaas is het te ondiep en springen de walvissen niet helemaal uit het water. Maar we zien wel veel ruggen, vinnen en staarten. Wat een prachtige beesten!
Bij terugkomst in de haven geven we de chauffeur aan dat we de stad in gaan en niet mee terug naar Trinity Beach. Daar was hij wel blij mee, want blijkbaar stond hij alleen nog op ons te wachten. De boot was wat later terug doordat we nog naar de walvissen hebben gekeken en iedereen zat op ons te wachten.....
In Cairns hebben we nog even snel een paar souveniertjes gekocht en daarna zijn we lekker even gaan eten. Daarna zijn we met de bus weer terug gegaan naar het appartement.
Daar hebben we nog even naar een rugbywedstrijd zitten kijken onder het genot van een biertje (tja, ze moesten op).

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade