Vrijdag 2 augustus

2 augustus 2019 - Airlie Beach, Australië

Om half zeven gaat de wekker. We ontbijten snel en pakken de tassen. We worden opgepikt voor de camping en naar de haven gebracht. Daar komen we het vriendinnetje van Lieke van Fraser Island met haar familie weer tegen. Zij gaan op 2-daagse tour met het zeilschip waar wij ook mee mee hadden gewild. Dat is even balen!
Wij gaan vandaag met de Bullet op pad. Dat is een gemotoriseerde boot waar ongeveer 40 man op kan. Gezinnen mogen als eerste aan boord, dus zo komen we voorin de boot terecht. Aan de zijkanten is de boot dicht, maar aan de voorkant is deze open. We komen er algauw achter dat het wel hele leuke maar ook hele natte plaatsen zijn, zo voorin de boot.
Het is bewolkt en waait best hard vandaag. Daar horen natuurlijk golven bij. Afhankelijk van hoe de boot op het water licht komt er water de boot in gevlogen. Gelukkig krijgen we regenjassen om ons tegen de nattigheid te beschermen.
De boot gaat op weg naar de eilanden die voor Airlie Beach liggen. Op het moment dat we tussen twee eilanden door op open zee terecht komen krijgen we te maken met twee stromingen die tegen elkaar in gaan. Wij zitten aan de rechterkant van de boot voorin. Het Engelse gezin aan de linkerkant voorin heeft pech. Die krijgen een enorme golf water over zich heen! Wat is leedvermaak soms toch leuk.
De boot legt uiteindelijk aan op Whitsunday Island. Hiervandaan gaan we lopend over het eiland naar een route met drie uitkijkpunten en naar het strand. Vanaf de uitkijkpunten hebben we een prachtig uitzicht over de baai. Iedereen kent de plaatjes wel met het blauwe water en de witte zandbanken erin. Zonder zon en met een spatje regen ziet het er nog steeds heel mooi uit. In het water zien we de roggen en een aantal baby-haaien zwemmen.
Na het maken van de foto's gaan we snel door naar het strand. Daar hebben we een uurtje de tijd om wat voor ons zelf te gaan doen. Zwemmen doen we maar niet (haaien, regen, etc.). Wel lopen we door de branding en zien we nog een aantal roggen.
Daarna lopen we terug naar de boot. Deze brengt ons naar een strandje verderop waar we eerst een lunch aan boord krijgen en we daarna mogen zwemmen en peddelboarden. Dat laatste proberen we wel maar lukt ons niet zo goed. Het water is lekker en de zon komt af en toe een beetje door. In het water zien we nog een kwal (zo'n doorzichtige) zwemmen, maar die blijkt niet gevaarlijk te zijn.
Na het zwemmen varen we door naar een strandje met een stuk rif ervoor waar we kunnen snorkelen. We hebben allemaal een stingersuit gekregen die we aantrekken. Niet zozeer voor de kwallen maar meer voor de temperatuur. De zon is helaas helemaal weg en het waait nog steeds.
Iedereen krijgt een snorkel en Marco mag zijn snor insmeren met vaseline (anders krijgt ie de hele tijd water in zijn masker). We zitten op de eerste vracht met het motorbootje naar het rif en liggen al snel in het water. Doordat de zon niet schijnt zijn de kleuren onderwater niet heel mooi te zien. Ik heb de pech dat mijn duikbril beslaat waardoor ik helemaal niet veel zie. De meiden zien gelukkig genoeg en vinden het prachtig. Helaas is de stroming sterk en drijven we de hele tijd ver af van de boot. Het terugzwemmen naar het rif tegen de stroming in is best zwaar, dus na een klein uurtje laten we ons weer oppikken door de motorboot en terugbrengen naar de grote boot. Daar trekken we snel weer de droge kleren aan. Om drie uur begint de boot weer aan de terugreis en om half vijf leggen we weer aan in de haven. Vandaar worden we weer terig gebracht naar de camping. Daar trekken we snel weer warme kleding aan en gaan we weer met de bus terug naar het dorp.
Er is een meerdaags festival en er staan allemaal tentjes en er is muziek. We hadden onze zinnen gezet op pizza maar lopen langs een sportkroeg met livemuziek die er heel gezellig uit ziet. We besluiten daar te gaan eten en dat was een goede keus. Het eten is goed, ze hebben lekker bier (de eerste keer sinds het begin van de reis dat ze een lekker biertje hebben) en er worden meerdere rugbywedstrijden live uitgezonden.
Na het eten gaan we naar het strand. Om acht uur is daar vuurwerk. We zijn lekker op tijd en moeten een uurtje wachten. In mijn geval kan dat met de oogjes dicht. Het strand loopt vol met publiek en overal zitten mensen gezellig te eten en drinken. Om acht uur barst het vuurwerk los en dat is prachtig! We wensen elkaar een gelukkig nieuwjaar en nemen de bus weer terug naar de camping. Daar gaan we lekker slapen na een leuke maar vermoeiende dag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl