dinsdag 30 juli

30 juli 2019 - Rubyvale, Australië

Vandaag weer een lekker rustig dagje. We hadden een extra nachtje bijgeboekt en moeten onze camper voor 10.00 uur verplaatsen. Helaas zijn de mensen die op onze nieuwe plek staan nog niet zo snel en parkeren we de camper ergens anders in overleg met de dame van de receptie. Na het ontbijt en het voeren van de vogeltjes lopen we naar Miners Cottage om nog op zoek te gaan naar wat smaragden. We nemen allemaal een emmer met materiaal (zand en stenen) en gaan aan de slag. Als Ankie een zwarte steen uit de zeef haalt begint onze buurman heel enthousiast te worden. Dat is een mooie (maar dan in het Engels)! We verwerken eerst alle andere stenen en gaan aan het eind van de ochtend de stenen laten beoordelen. Hierbij halen ze de gewone stenen er tussen uit en geven ze aan of er stenen zijn die geslepen kunnen worden of gepolijst.
De zwarte steen die Ankie gevonden heeft blijkt een smaragd te zijn van 66,15 karaat. Dat is een behoorlijke steen. Helaas kan hij niet geslepen worden (zitten teveel breuklijnen in). We gaan hem schoonmaken en nemen hem op in de verzameling stenen en mineralen die we al hebben. Toch wel een heel leuk souvenirtje!
De steen is ook zo groot (in aantal karaten) dat we op het scorebord komen. Daarna weer terug naar de camper. Ankie gaat nog even bij het zwembad in de zon liggen, ik ga lekker buiten bij de camper in de schaduw zitten en de meisjes gaan lekker op bed liggen (langs leve de telefoon en wifi).
De overnachtingsplaats voor morgen regelen we ook alvast. Er is geen mobiel netwerk beschikbar dus moet er gebeld worden vanuit de telefooncel (ja, die hebben ze hier nog gewoon) tegenover de pub. Helaas komt de schoolbus net aan en is het erg druk en rumoerig bij de pub, waardoor ik niet alles kan verstaan wat de beste man aan de andere kant van de lijn allemaal verteld. Als het goed is hebben we een plekje op de Big 4 camping in Mackay bij Blacks Beach.
Vanavond gaan we uit eten bij de pub. De meiden waren de gebakken aardappels, wraps, pasta en broodjes hamburgers zat (ja, heel veel creativiteit hebben we hier qua eten niet). Bij de pub eten we lekker fish & chips (Sanne en Lieke), een steak (Ankie) en een schnitzel (Marco). Kangaroe-steak stond helaas niet op het menu.
Na het eten terug naar de camper en nog even lekker chillen.