Donderdag 25 juli

25 juli 2019 - Fraser Island, Australië

Vandaag is het dan zover, we gaan naar Fraser Island. We worden vroeg opgehaald, dus de wekker gaat al om 6.30 uur af. Na een snel ontbijt  nog even de tassen gecontroleerd en de camper ingepakt. De camper kunnen we twee dagen parkeren op de parkeerplaats  van de camping. Om half acht worden we opgepikt door een bus en naar de haven van River Heads gebracht. Daar gaan we de boot op naar Hervey Bay. Na een klein uurtje legt de boot aan bij Kingfisher Bay. Daar stappen we in de bus bij onze chauffeur Hayden. We zijn met 32 passagiers, waarvan 14 uit Nederland.
Dat rijden over het eiland is best heftig. Er zijn geen ge-asfalteerde wegen, alleen maar zandwegen. En de hoogteverschillen zijn best groot. Het is dus een hobbelig tochtje waarbij je dankbaar bent dat je een gordel om hebt. Vandaag rijden we voornamelijk in het binnenland van het eiland. Na een kleine 10 minuten stopt de bus bij een boom waar een hele grote hagedis (klein half metertje) op zit. Dat is gaaf!
We gaan eerst naar Lake McKenzie. Dat is een meer dat bovenop een zandduin licht. het water trekt de grond niet in omdat er een hele dikke bodem van plantresten onder het zand ligt.
Het meer is prachtig. Blauw water en witte stranden. Daar willen we wel in zwemmen. Het water is wel heel koud!
Na een uurtje moet de bus verder en rijden we door naar Central Station. Dat is het oude dorp waar vanuit de boomkap werd ge-exploiteert. Daar zijn ze in 1991 pas mee gestopt omdat de regering het eiland graag op de Unesco wereld erfgoedlijst wilde hebben. Dat is gelukt in 1992. Vanuit daar zijn we nog langs een kreekje gelopen. Daar komt zoet water uit de grond naar boven (is regenwater wat ongeveer 100 jaar geleden naar beneden is gevallen).
Vanaf daar verder naar Eurong, dat is de locatie waar ons hotel is en waar we de lunch krijgen. Dat is een buffetje (valt een beetje tegen).
Na de lunch door naar Lake Wabby. Daar komen we door eerst een stuk over het strand te rijden en vandaar 2,3 kilometer te lopen. Dat gaat door de duinen, daarna door het bos en daarna door zandduinen. Best een pittige wandeling.
Bij Lake Wabby kunnen we ook zwemmen. Het is alleen bewolkt en daardoor iets koeler. We besluiten om maar niet te gaan zwemmen. Lieke maakt hier wel contact met een vriendinnetje (Crista), waar ze de hele tour op Fraser mee heeft rondgelopen.
Vanaf Lake Wabby gaan we terug naar Eurong waar we in kunnen checken in onze kamer. Die is heel spartaans. Er staan vier bedden en er is een kleine keuken en een badkamer en daar is alles wel mee gezegd.
Het diner is ook een buffet en dat is niet veel beter als de lunch. De toetjes zijn het best te eten.
Na het eten zijn we nog even naar de bar geweest voor een biertje (nee, Sanne en Lieke niet) en daarna snel naar bed.

1. Yvette Van Haastrecht:
    29 juli 2019
    Zo, ik ben weer aangehaakt en bijgelezen. Prachtig hoor wat jullie allemaal zien. Fijn dat jullie zo genieten!