Maandag 5 augustus

5 augustus 2019 - Mission Beach, Australië

Vandaag gaan we op jacht naar platypussen (of rolle-bolle-beest (http://www.goudenboekjes.nl/product/rolle-bolle-beest/)). De man bij de receptie heeft ons een kaart gegeven waarop een park staat die platypussen heeft. De meeste bezoekers zien ze daar wel, wordt ons nog gezegd.
We vertrekken en nemen de toeristische route. Die lijdt ons weer tussen de suger cane plantages en bananenplantages heen over kleine secundaire wegen. Best wel spannend rijden!
Onderweg komen we een aantal leuke bezienswaardigheden tegen, waaronder Paronella Park. We stoppen er eigenlijk omdat er een waterval zou zijn. Nou, die is er ook maar daar zit nog een heel park van 5 hectare achter. Blijkt een projectje te zijn geweest van ene José Paronella. Die droomde ervan om een kasteel te bouwen. In 1935 was hij daarmee klaar.
Tegenwoordig zijn de gebouwen op het park vervallen en begroeid met mos. Dat ziet er prachtig uit. De eigenaar probeert ons naar binnen te lokken. We krijgen zelfs korting. Maar nee, we willen vandaag platypussen zien. Dus eerst daar naartoe en misschien op de terugweg dit park nog even.
Om half twaalf komen we aan bij het park. De parkeerplaats is klein en onze camper groot, dus zet ik hem naast de parkeerplaats in het gras/zand.
We gaan naar binnen en worden door een meneer, samen met nog 6 andere toeristen, meegenomen naar een vijver waar de platypussen moeten zitten. Terwijl het begint te regenen zien we twee platypussen zwemmen op een afstandje. Heel cool! De regen gaat gestaag verder en wordt zelfs iets harder. De andere toeristen vinden het wel best en gaan gauw terug. Wij blijven nog even schuilen onder een boom. Als de regen stopt hebben we het rijk alleen. En wat een mazzel hebben we! We zien vier verschillende platypussen en ze komen echt heel dichtbij. Wat een gave beesten zijn dat.
We besluiten wat te gaan eten op het park zodat we daarna nog een keer kunnen gaan kijken. Het eten is lekker en ook na het eten zien we weer aan aantal platypussen. Wat een geslaagde dag!
Maar helaas moeten we nog een eind terug rijden. Tijd voor Paronella Park hebben we niet meer.
De camper stond helaas niet op grind. Door de regen is het zand veranderd in modder. Om weg te komen moeten we een stukje achteruit rijden en dat loopt een klein stukje op. Bij het wegrijden beginnen de wieltjes te spinnen en in plaats van naar achteren rolt de camper alleen maar verder naar voren richting de bosjes. Ankie stroopt de mouwtjes op en helpt de camper een handje door te duwen. Met het duwwerk van Ankie krijgen we de camper gelukkig uit de modder.

Na een rit van bijna twee uur doen we nog snel een boodschapje. Bij de bottle-shop vinden we het gingerbier en de summer ale die we in Airlie Beach ook hebben gedronken.
Terug op de camping besluiten we om twee pizza's te halen voor het avondeten. We besluiten om nog een dagje langer te blijven. Dan kunnen we morgen misschien naar Paronella Park. Daarna doen we nog even een spelletje (onder het genot van de twee biertjes en voor de meisjes een colaatje). Morgen maar eens kijken waar we heen willen. Onze achterburen zijn naar Tully Gorge geweest en dat schijnt ook heel mooi te zijn. Daar zouden we morgen dus ook nog heen kunnen gaan.